Groentenchips

Chips, maar dan op een gezonde manier en eigenlijk ook nog veel lekkerder. Lekker omdat je er veel soorten groenten en nog meer soorten kruiden voor kan gebruiken zodat je eindeloos kan variëren.

Later heb ik ook nog palmkool blaadjes zonder nerf, cavolo nero, kort gefrituurd in een bodempje olijfolie, erg lekker en knapperig.

Benodigde keukengrei:

  • dunschiller, kaasschaaf of mandoline
  • bakplaat
  • bakpapier

Ingrediënten:

  • 1 winterwortel
  • 1 pastinaak
  • paar aardperen
  • 2 bietjes
  • olijfolie
  • kruiden bijvoorbeeld Ras el Hanout, chilipoeder, gerookte paprika poeder of gewoon zeezout

Bereiding groentenchips:

  1. Verwarm de oven voor op 180 graden.
  2. Schil de biet, was de wortel, pastinaak en de aardperen, de laatste drie hoeven niet geschild te worden.
  3. Snij alles in zo dun mogelijke plakjes, hoe dunner hoe meer crispy ze worden.
  4. Leg de plakjes op de bakplaat op het bakpapier, dit past vast niet in één keer in de oven, je moet dus een paar keer bakken.
  5. Kruid de chips met kruiden of alleen zeezout, gewoon wat je lekker vindt.
  6. Sprenkel een beetje olijfolie over de groenten, niet te veel want dan blijven ze zacht. Dit moet voor beide kanten.
  7. Bak de groenten nu in 15 tot 20 minuten crispy en laat ze alkoelen.
  8. Herhaal dit totdat alle groenten op is en wissel af met kruiden zodat je echt verschillende chips krijgt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *